Deze foto;
Het is dinsdag 22 januari 1985, om 15:42 uur in de middag. Er werd gewerkt aan de zuidbaan van de A12 tussen Woerden en Driebergen. Dat belette AVD-verkeerssurveillant Nico Woltil niet om samen met zijn collega Jan-Willem Ooms hun van rijkswege verstrekte Golf GTI met 154 kilometer door de radar te jagen van de collega’s van de Groep Snelheidscontroles (GSC) die in de middenberm van genoemde snelweg aan het werk waren.
Achtergronden onopvallende surveillance bij de AVD;
Sinds 1962 kenden de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en de latere AVD de Traffipax Surveillancegroep (TSG) die later over ging in de groep onopvallende surveillance (GOS). In 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunten in Assen, Badhoevedorp (het latere Ouder Amstel), Breda, Grathem (het latere Maasbracht) en Arnhem (het latere Wolfheze).
Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 22-07-1983.
Dit type voertuig (technische gegevens);
De Volkswagen Golf type was in productie van 1974 tot en met 1983. De laatste drie jaar werden de organieke kleine achterlichtunits vervangen door een bredere variant. Deze GTI van de AVD is dus in de laatste productiemaanden van het eerste type van de band gerold. Onder de motorklep lag een viercilinder benzinemotor met 1.588 CC (“1.600”) met 109 PK. De topsnelheid lag op 182 kilometer per uur en de sprint van nu tot honderd nam 9.1 seconden in beslag.