356 cabrio.Kenteken en roepnummer onbekend. 11

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), Gijs van Dijk, auto-RAI.

Deze foto;
Gijs van Dijk is de Hollandse Porsche 356-archivaris. Onder de titel “Porsche 356 in Nederland” gaf van Dijk in 2017 een werkelijk s-c-h-i-t-t-e-r-e-n-d boek uit over deze vermaarde Porsche waarvan de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en de latere AVD er 43 reden.
Zijn boek verscheen in een oplage van 356 genummerde exemplaren. Waarvan wij met grote trots nummer 194 in ontvangst mochten nemen. Dit omdat we aan van Dijk het nodige fotomateriaal van de 356 in Rijkspolitiedienst afstonden. Op een koude herfstavond, met de open haard aan, werd zijn boek bestudeerd. En daar stond ook deze foto (©Gijs van Dijk) tussen, gekiekt op de auto-RAI van 1965. Rechts in beeld zien we een te leveren 356 voor de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV).Begrijpelijk dat Pon en Wittebrug destijds koketteerden met deze dienstvariant van hun 356 cabriolet………..

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!