Range Rover. 48-UV-26. Alex 1456. 03

Deze foto;
De locatie is parkeerplaats het Mollebos, langs de A12. De groep basissurveillance (GBS) deed afhandeling van verkeersongevallen en controle van zwaar vervoer. Enkele malen per jaar deed de groep daarnaast combinatiecontroles. Hierbij werd vrachtverkeer van de weg gehaald, ter controle. Terwijl ook vakantieverkeer op autopapieren en technische staat werd gecontroleerd. Deze foto, uit een kleine serie, is tijdens zo’n combinatiecontrole gemaakt. Het is de zomer van 1981 en we zien AVD-verkeerssurveillant Jaap van Barneveld bezig met de controle van een personenauto met caravan.
Als u in de zoekmachine “zomer 1981” invoert dan treft u nog enkele foto’s van deze controle, maar dan vanuit een andere hoek gefotografeerd……..

Dit specifieke voertuig;
Deze Alex 1456 was een instructievoertuig van het Buro Vorming en Instruktie (BVI). Tijdens de diensttijd ervan werd de Twin-Sonic vervangen door een Aero-Dynic.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!