Range Rover. 48-UX-04. Alex 1459. 05

Deze foto;
We schrijven 13 augustus 1980, locatie circuit van Zandvoort. Het is de tweede etappedag van de ronde van Nederland. Het peloton trapt die dag van west naar oost, van Zandvoort naar ’s-Heerenberg. Een afstand van een respectabele 220 kilometer.
Die etappe werd overigens gewonnen door Johan van der Velde (bron: dewielersite.net).
Op deze foto zien we het gebruikelijke stramien bij dergelijke inzetten. De motorrijders van twee surveillance-eenheden (SE’s) van de Groep Motorsurveillance (GMS) hebben kort tevoren hun motoren af getankt en verzamelen zich nu op de afgesproken tijd en locatie. Hier dus bij de hoofdtribune van circuit Zandvoort.
Alle fietsen worden netjes op gelijnd onder leiding van een collega die tevoren door de commandant GMS was aangewezen. Hij staat hier met zijn rug naar de fotograaf.
Bij dit soort begeleidingen was altijd een vaste ondersteuningskern in de buurt. In de vorm van een trekkend voertuig met één of twee reservemotoren. Hier is dat dus de Alex 1459. Dan een bus waarin de bagage van de motorrijders tijdens de meerdaagse koersen werd mee genomen. Hier is dat de (lichtblauwe) VW Transporter achter de Range Rover. En niet te vergeten het commandovoertuig; intern ook wel het stekelvarken genaamd, vanwege de grote hoeveelheid antennes ten behoeve van dezelfde hoeveelheid mobilofoons aan boord. Dit is de Mercedes waar de op lijnende motorrijder met zijn gezicht naartoe gekeerd staat.
De GMS reed enige tijd met vier Honda’s Goldwing. Één ervan staat hier vooraan in beeld, herkenbaar aan onder andere het chromen voorspatbord.
Zie ook op https://www.rijkspolitie.nl/documenten-1976/attachment/1976-avd-rijdt-op-proef-met-vier-hondas-goldwing/#main
Zie ook op: Link

Dit specifieke voertuig;
De Alex 1459 was een instructievoertuig van het Buro Vorming en Instruktie (BVI).

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel dwe eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!