Range Rover. HG-19-ZG. Alex 1466. 03

Deze foto;
Het is 20-02-1985 en voor het eerst in 22 jaar wordt in ons land de Elfstedentocht verreden. Daarvoor waren natuurlijk veel dienders nodig. Ook de AVD leverde een groepje medewerkers. Waaronder Ab Croezen, toen werkzaam op het steunpunt Assen. Hij en zeven andere collega’s van de AVD hadden die nacht geslapen in de schietbunker van de politie in Leeuwarden. 04:00 uur ging de wekker en daarna meldden de AVD-ers zich voor een briefing. Croezen werd gekoppeld aan een collega van de verkeersgroep Leeuwarden waarmee hij de hele dag samen op trok. Op mijn vraag of hij het niet koud had in zijn tuniekje antwoordde Croezen: “Het was die dag kiele kiele of de tocht wel dóór zou gaan. De temperatuur lag vlak boven het vriespunt. Ik had wel een trui aan onder mijn tuniekje. Maar écht koud was het niet die dag. Wel was het een dag en dienst om nooit te vergeten. Ik heb aan het eind van de dag ook op de Bonkervaart gestaan en zag daar de schaatsers binnenkomen. Terwijl wij in de plassen water op het ijs stonden…………………”
Op deze foto zien we een motorrijder, vermoedelijk van de verkeersgroep, die de rijbaan oversteekt.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.850 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!