Range Rover. 39-SL-20. Alex 253. 02

Deze foto;
Het is 30 juni 1978 en we zijn op de Grote Markt in Brussel. Twee dagen eerder is in Leiden de Tour de France van start gegaan met wat toen nog een proloog heette. Dag twee voerde van Leiden naar Sint Willebrord. En dag drie, dus de dag van de foto, van Sint Willebrord naar Brussel. De AVD begeleidde tot en met deze dag.
Links in beeld zien we de Belgische motordienders. Geheel rechts, met de witte helmen, twee man van de vaste begeleidingsploeg van de Franse Gendarmerie National.
En in het midden de AVD motorploeg.
Vooraan in beeld zien we Jan Roseboom, dan nog in dienst bij de Politie Technische Dienst (PTD) en verantwoordelijk voor reparatie en onderhoud van alle motorfietsen. Toen in 1985 deze gehele tak van sport geprivatiseerd werd, maakte Roseboom de switch naar de politieopleiding in Apeldoorn. Daarvandaan teruggekomen meldde hij zich binnen de AVD aan bij de Groep Technische Controles (GTC), waar hij tot aan zijn vroegpensioen aan het werk was, in 2014.

Dit specifieke voertuig;
Deze Range Rover was in gebruik bij het Buro Vorming en Instruktie (BVI) van de AVD. Dit was ook de proeftuin voor voertuiguitvoeringen binnen de AVD.
Zo werd deze Range Rover bij de oplevering in 1977 uitgerust met een kleine imperiaal met een enkel zwaailicht, megafoon en twee (in plaats van de gebruikelijke vier) tweetonige claxons. Later werd die imperiaal vervangen door een Twin-Sonic van Federal.
Gaandeweg de diensttijd van de Alex 253 verscheen ook een matrix-stoptransparant in spiegelschrift op de voorzijde. .
Tot slot gevolgd door een changement aan de achtersteven van deze Range Rover. Het ouderwetse analoge transparant (“STOP”) werd vervangen door een matrixtransparant met duotekst (“VOLGEN / POLITIE” en “STOP / POLITIE”).

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel dwe eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!