Range Rover. 39-SN-04. Alex 255. 02

Deze foto;
Vanuit de heli genomen, hooverend boven rustadres 1054. Ofwel van der Valk Nuland. De foto is gemaakt tijdens een publieksdag waar de AVD zichzelf presenteerde. En daarvoor zijn nogal wat dienstvoertuigen aanwezig. Naast deze Alex 255 nóg een Range Rover van de groep basissurveillance (GBS), inmiddels voorzien van het tweecijferige roepnummer, namelijk de Alex 1456 met kenteken 48-UV-26. Ook dít was een voertuig van het Buro Vorming en Instruktie (BVI). Verder zien we twee Porsches 911 targa namelijk de Alex 1246 (kenteken 85-RM-17) en de Alex 1269 (kenteken 24-XT-63). Voorts staat tussen de Alex 1269 en de defensietent een BMW boxermotor van de Groep Motorsurveillance (GMS) met onbekende roepnummer en kenteken.
Links van de tent staat een Opel Manta GTE met kenteken 88-TJ-18. Ook dit is een voertuig van het Buro Vorming en Instruktie (BVI). Dit bureau gebruikte deze Opel voor de primaire opleiding en bijscholing van surveillanten van de groep onopvallende surveillance (GOS). Rondom staan tegen dit voertuig zogenaamde hondenplanken. Dit waren planken waarop in twee verticale rijen foto’s capriolen / overtredingen te zien waren die surveillanten van de GOS onderweg tegenkwamen. Helemaal links bovenin beeld, met het bijrijdersportier open, staat een lichtkleurige BMW 323 van de GOS. Rechts ernaast staat AVD-verkeerssurveillant Ger den Hartog met iemand te praten.

Dit specifieke voertuig;
Deze Range Rover werd gebruikt door het Buro Vorming en Instruktie (BVI).

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!