Range Rover. 46-13-BB. Alex 266. 02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Basis Surveillance, Range Rover, 46-13-BB, Alex 266, Gerd Hendrikx, Berend Tanis, Paul Maaskant.

Deze foto;
Total los gereden Range Rover van de groep basis-surveillance (GBS) van de AVD.
Het verhaal achter de Range Rover: In de nacht van maandag 28 op dinsdag 29 maart 1977 hebben Berend Tanis en diens mentor Gerd Hendrikx dienst. Rond 03:00 uur stappen Hendrikx en Tanis in Driebergen het berichtencentrum ofwel de meldkamer in. Een kop koffie stond in de planning.
In die tijd van onder andere RAF-aanslagen reed de AVD in het gebied “ruim centraal” (Breukelen-Woerden-Vianen-Maarn) op veiligheidsgronden met twee auto’s bij elkaar : een Porsche en een Range-Rover. Die nacht waren dat Hendrikx als chauffeur en Tanis als bijrijder in de Porsche. Paul Maaskant reed in de Range-Rover. Wie hier de bijrijder was is onbekend.

Het zogenaamde INRAP-net bestond toen nog; dit was een verbindingen-net waarmee het voor gemeentepolitiekorpsen en diverse rijkspolitie-onderdelen mogelijk was onderling contact te leggen. Door dit soort schakelingen kon bij voorbeeld een surveillancevoertuig uit Groningen spreken met collega’s in een dienstauto in Maastricht. Via dit netwerk kwam in genoemde nacht de melding door dat de gemeentepolitie Zeist achter een stel verdachten aan zat die in een crème-witte Peugeot 304 reden. Daarbij ging het over de provinciale weg van Zeist naar Driebergen.
De wachtmeesters van de AVD renden naar hun Porsche en Range-Rover en draaiden rechtsaf de poort uit in Driebergen. Tijdens een achtervolging over de provinciale weg van Driebergen naar Doorn ging het in hoge snelheid voort. Op een grote kruising in Doorn zat Maaskant met de Range-Rover links naast de verdachten terwijl Hendrikx en Tanis aan de rechterzijde van de 304 zaten. De 304 maakte een beweging naar links waardoor het rechter voorwiel van de Range-Rover zich in de linker achterbumper van de Peugeot “vrat”. Het wiel van de Range-Rover werd opgetild en kwam weer terug op het wegdek waardoor de auto direct een haakse bocht naar links maakte, een boompje in de berm raakte en vervolgens onherstelbaar beschadigd bleef staan. Onder het uitroepen van “schieten” naar Tanis stuurde Hendrikx de Porsche verder achter de verdachten aan. Tanis laadde zijn dienstwapen (toen nog de FN) door, legde diens rechterhand en wapen op de buitenspiegel en vuurde. De betreffende patronen werden later in de achterbank van de 304 terug gevonden.
De verdachten werden uiteindelijk door de Porsche klem gereden en aangehouden. Zeer typerend voor het tijdsgewricht waarin dit alles zich afspeelde wat dat er voor de mens die zoiets mee maakte totaal geen aandacht was. De dienstdoende adjudant vroeg dan ook, toen de AVD-ers weer binnenliepen in Driebergen : “Hoe is het nu met die Range-Rover?” Het antwoord op die vraag ziet u onder andere op deze foto…………..

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.
Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

Scroll Up
error: Content is protected !!