Range Rover. GK-60-HR. Alex 1464. 10

Deze foto;
AVD-commandant Kees Vogel begon in 1982 een nieuw project. Hij kwam met een eigen periodiek voor weggebruikers. Onder de naam “politiesignaal”. Uiteindelijk zouden er 17 nummers van verschijnen die bij Shell-benzinestations vrij verkrijgbaar waren voor weggebruikers.
Vogel werd in die dagen in een interview een ondernemer in overheidsdienst genoemd. Maar de Algemene Inspectie en het Korps Rijkspolitie waren zéér directief ingesteld. Die twee grootheden stonden op gespannen voet met elkaar.
Op eigen initiatief een gesponsord periodiek distribueren…………. Dat was zodoende een gewaagde stap. Maar het paste precies bij Vogel om dit tóch te doen.
En het werd uiteindelijk een behoorlijk succes.
In de eerste exemplaren, nog op A5-formaat, stonden de AVD en haar voertuigen centraal. Toen dat begon op te drogen week Vogel uit naar andere delen van het Korps. Politiesignaal werd toen overigens inmiddels op A4-formaat gedrukt.
Bij het 17e en tevens laatste exemplaar stond een interview centraal met Neelie Smit-Kroes, de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat. En een hele goede bekende van Vogel.
De foto van deze Range Rover komt uit één van de eerste nummers van Politiesignaal. Achter het stuur zien we AVD-verkeerssurveillant Dolf Dekking. Dekking zat tot zijn pensioengerechtigde leeftijd bij de groep basissurveillance (GBS). De bijrijder is mogelijk Jan van Koten.

Dit specifieke voertuig;
Deze Range Rover is er één uit een serie van zes die in 1980 door de Land Rover-importeur geleverd werd aan de AVD.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!