Range Rover. GK-65-HR. Alex 1450. 02

Deze foto;
De groep basissurveillance (GBS) gaat op de kiek. Helemaal vooraan de baas van de groep, de Adjudant Jansen (“Lange Jansen”). Jansen had zijn eigen KSA (kleine surveillance auto) in de vorm van deze witte Fiat 127 met roepnummer Alex 1400 (spreek uit: “veertien dubbel nul”). Hij staat ernaast aan de bestuurderszijde. Aan de bijrijderszijde zien we Jan Kamphuis.
De brede rij GBS-ers erachter bestaat van links naar rechts uit (Adjudant) Toon Meier, Henk Siersma, Henk Leene, Henk Dijkslag, ?, Jan Veenstra, Jack Olde, Luc Tomassen, ? Sijtsma, Harry te Nijenhuis, Joop van Lambalgen, Ruud van Manen, Jack Plaatsman (?), Floor Bassa, Han Nagelhout, ?, Jurjen van den Brink, Jaap Quint, Jan van Roodselaar, Jan Beekman, G.J. Ennema, Jan Seltonrijch, ?. Dan zien we twee “koppies” boven elkaar. De onderste is Willem Zwarts en de bovenste Jan Veldink. Dan verdergaand van links naar rechts Martin Besse, Jan van Koten, Henk van Beusekom, Anita Kwasieckyj-Overmars, Chris van de Berg. Dan zien we weer twee “koppies” boven elkaar. De bovenste is Jan Peek, de onderste Jan Goedbloed. Vervolgens verdergaand van links naar rechts Derk Haakmeester, ?, ?, Dirk André, Ab Hemeltjen, Aris van Asch, Henk Woudenberg, Hans Leenheer.
Qua Range Rovers zien we van links naar rechts achtereenvolgens de Alex 1465 met kenteken GK-61-HR, de Alex 1462 met kenteken DN-42-FD (instructievoertuig Buro Vorming en Instruktie (BVI)), de Alex 1450 met kenteken GK-65-HR, De Alex 259 met kenteken 21-BA-62, De Alex 1451 met kenteken GK-62-HR, de Alex 1461 met kenteken DN-41-FD en tot slot de Alex 1463 met kenteken GK-63-HR.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!