Range Rover. HG-21-ZG. Alex 1458. 09

Deze foto;
AVD-baas Kees Vogel diende ooit als dienstplichtig Officier bij de cavalerie. Toen de rijtrainingen op circuit Zandvoort moesten stoppen legde Vogel contact met het dienstonderdeel waar hij de dienstplicht doorbracht. Zijn AVD had toen inmiddels al furore gemaakt op onze autosnelwegen. Dus het lijntje was gauw gelegd. “Vanaf dat moment had ik een goede klik met de cavalerie en dat werkte ook door naar alle medewerkers van beide takken van sport”, zo vertelde Vogel ons bij leven.
Gevolg van die goede contacten was dat AVD-ers uitgebreid hun rijvaardigheid konden trainen op het bos- en heuvelrijke defensieterrein wat achter de Bernhardkazerne lag. Dat terrein strekte zich uit van de Bernhardkazerne in Amersfoort tot de provinciale weg van Soesterberg naar Soest (de Van Weerden Poelmanweg / N413). Daarbinnen lagen de Vlasakkers. En meer westelijk gelegen de Stompert. Vreemd zat was dat laatste stuk binnen de AVD bekend als the far east. Terwijl het topografisch bezien het meest westelijk lag.
Ook de bemanningen van de Range Rovers kregen op dit defensieterrein hun opleidingen. Dat gebeurde met name in de noord-noordwestelijke punt ervan. Komende vanuit Soesterberg lag vlak vóór de spoorwegovergang rechts een verharde (afgesloten) ingang dat terrein op. Schitterend heuvelachtig gebied.
En in dat gedeelte van het oefenterrein maakte een pupil van rijinstructeur Jaap van Barneveld een serie zwart-wit foto’s. Waarvan wij er twee plaatsen. We zien Jaap van Barneveld op een mooie steile afdaling met de handrem erop en de aero-dynic aan.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!