Deze foto;
De exacte datum / jaartal zijn onbekend. Maar deze voertuigen van de Rijkspolitie staan hier onder de rook van Abcoude op de vluchtstrook van de A2 na een overval op een tankstation.
De AVD-verkeerssurveillant met de zonnebril is Joop Wensink. Zijn wijzende collega is Paul van Emmerik, plaatsvervangend commandant van surveillance-eenheid (SE) 24 van het AVD-steunpunt Badhoevedorp.
Aan de bijrijderszijde van de Range Rover zien we AVD-verkeerssurveillant Pieter Coobs. Links van hem (achter de deur en er overheen kijkend) zien Martin Besse. Links van hem, in de dienstblouson met armlogo maar zonder rangonderscheidingstekens op de schouders Arie van de Burgt.
Aan de bestuurderszijde van de Range Rover zien we vermoedelijk Jan Peek.
Behoudens deze Range Rover zien we in de voorgrond een Mercedes 190E met kenteken LX-66-XG en roepnummer Alex 1254. Verder een Volvo 340 diesel, een zogenaamde kleine surveillanceauto (KSA), van een landgroep van de Rijkspolitie. Achter de Range Rover staat nóg een Mercedes 190E van de AVD met onbekend kenteken en roepnummer en daarachter weer een Volkswagen (VW) Transporter ofwel een zogenaamde Groepssurveillance-auto (GSA), eveneens van een landgroep van Rijkspolitie.
Dit specifieke voertuig;
Deze Range Rover is er één uit een serie van zes die in 1980 door de Land Rover-importeur geleverd werd aan de AVD.
Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.
Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.