Range Rover.TV-54-GR.Roepnummer onbekend.01

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Basis Surveillance, Range Rover, TV-54-GR, Henk Hadderingh, Jan Goedbloed, Jan van Kooten.

Deze foto;
Een Range Rover van de AVD in actie bij een incident waar deze voertuigen voor bedoeld waren : ongevalsafhandeling. Vooraan in beeld loopt AVD-er Henk Hadderingh. De collega in de witte tuniek achter Hadderingh is Jan van Kooten. De man in de blauwe overall die de rijbaan schoonveegt is technisch controleur (TC) Jan Goedbloed. Deze TC-ers waren Rijkspolitie-ambtenaren die niet een volledige politieopleiding genoten. Ze werkten bij de groep basis-surveillance (GBS) dus altijd samen met een wachtmeester of wachtmeester eerste klasse. In de eerste jaren van de GBS waren de TC-ers herkenbaar aan gele in plaats van blauwe patjes op hun tuniek en een pet waar wel de springende granaat van het korps op stond, maar zonder dat deze ingebeld was in de welbekende ster. Op de rand van hun witte pet-overtrek liep een heel dun geel biesje. De TC-ers waren volledig bewapend.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 25-04-1985. Bijzonderheden: deze Range Rover had in eerste aanleg steunpunt Badhoevedorp als standplaats. De nadagen van de operationele inzet werden gesleten als instructievoertuig bij het Buro Vorming en Instruktie (BVI) in Driebergen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.
Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er). Deze TC-ers waren in de basis burgerambtenaren met een vooropleiding in de motorvoertuigentechniek. Hun uniform was onder andere herkenbaar aan gele in plaats van blauwe kraagspiegels (padjes). Verder hadden zij op hun pet wel de bekende springende granaat van het Korps Rijkspolitie maar deze was niet ingebed in een ster. Het witte overtrek van de pet tenslotte was niet voorzien van de gebruikelijke dunne blauwe bies rondom maar de gele variant daarvan. De TC-ers waren volledig bewapend.
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept. In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.

Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een 8 cilinder motorblok met de cilinders in lijn en een inhoud van 3.529CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

Scroll Up
error: Content is protected !!