VW 1600 Variant. 49-09-AE. Roepnummer onbekend. 02

Deze foto;
Het is 24 januari 1968. Op deze dag verhuist de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) vanuit Den Haag naar Driebergen, waar haar commandant Kees Vogel op een hem kenmerkende wijze een nieuw en centraal gelegen onderkomen voor zijn dienst regelde. Maar de sectie vertrok niet uit Den Haag zonder een defilé voor het hoofdbureau van de gemeentepolitie aldaar. Een Korps met wiens top Vogel een haat-liefdeverhouding had. Hoe het ook zij, hier staan de gehele korpsleiding van dit gemeentepolitiekorps en de leiding van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) aangetreden voor het defilé van alle vertrekkende voertuigen van de sectie naar Driebergen.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
Direct na de oprichting van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) schafte sectiecommandant Kees Vogel, toen nog in de rang van Kapitein, een aantal onopvallende voertuigen aan die verkeersovertreders op de gevoelige plaat zetten. De traffipax-surveillancegroep (TSG) was geboren, genaamd naar het merk van de foto-apparatuur.
Hoewel……onopvallend……De SBV ressorteerde onder het Korps Rijkspolitie. De aansturing van dit Korps lag bij de Algemene Inspectie (AI). Die op haar beurt weer verantwoording schuldig was aan het Ministerie van Justitie. Alle SBV-voertuigen waren dus uiteindelijk eigendom van dit departement. Waar het beleid was dat vele voertuigen werden voorzien van de letters “MJ”. Terwijl de onopvallende surveillancevoertuigen van de sectie ook nog eens kentekenplaatjes voerden met daarop “RIJKSPOLITIE”. Waarmee het onopvallende aspect er al fors vanaf was. SBV-/AVD-commandant Kees Vogel wilde begin jaren zeventig toch écht af van die ongewenste herkenbaarheid. Wat de Algemene Inspectie hem niet permitteerde. Wat Vogel er vervolgens begrijpelijk niet van weerhield zijn eigen functionele koers te varen. En langzaam aan verdwenen de meeste opvallende kenmerken van deze dienstvoertuigen.
Terug naar deze tranche Volkswagens. Er zijn nog wel meer zaken die voor een onopvallend dienstvoertuig erg in het oog sprongen zoals de immense extra snelheidsmeter op het vóórspatbord, de steun voor het blauwe zwaailicht op de D-stijl en een al even immense flitslamp op de voorbumper.
De mannen van de TSG werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Met de stijgende welvaart in Duitsland en Europa wilde Volkswagen ook de wat meer luxe automarkt betreden. En dus “rekte men de Kever uit en maakte deze wat hoger”. De Volkswagen 1500 en latere 1600 waren geboren. Nog steeds met de viercilinder boxermotor overdwars achterin ingebouwd.
Verder kwam er een coupé-uitvoering (“fastback”). En een tweedeurs (!) station / variant-uitvoering. Van die laatste reed de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) er meerdere. Het motorblok had een inhoud van 1.584 CC en een vermogen van 54 PK. Er lag een vierversnellingsbak in deze Volkswagen die met 135 kilometer per uur de topsnelheid bereikte.

error: Content is protected !!