VW 1600 variant. GL-91-90. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
Een bijzonder voertuig, een bijzondere plaats voor een foto. Commandant van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) Kees Vogel schafte diverse onopvallende surveillancevoertuigen aan van dit merk en type. Alle bestemd voor het op de foto vastleggen van verkeersovertreders en hun gedrag.
De Volkswagen op deze afbeelding echter is een stafvoertuig van de Sectie Bijzondere Verkeerstaken (SBV). Geen fotoapparatuur, geen steun voor het zwaailicht op de D-stijl van het voertuig. Wel een stoptransparant onder de kentekenplaat. Een beetje van alles wat.
De plaat is in Duitsland geschoten door de eigenaar van de Duitse Peugeot 404 die vóór de Volkswagen staat.
Links zien we Theo Leenders. Achter het stuur zit de tweede man van de AVD, de Adjudant Jelte van der Heide. De plaat is afkomstig uit het archief van van der Heide. De dames in beeld zijn de partners van van der Heide, Leenders en de fotograaf.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Met de stijgende welvaart in Duitsland en Europa wilde Volkswagen ook de wat meer luxe automarkt betreden. En dus “rekte men de Kever uit en maakte deze wat hoger”. De Volkswagen 1500 en latere 1600 waren geboren. Nog steeds met de viercilinder boxermotor overdwars achterin ingebouwd.
Verder kwam er een coupé-uitvoering (“fastback”). En een tweedeurs (!) station / variant-uitvoering. Van die laatste reed de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) er meerdere. Het motorblok had een inhoud van 1.584 CC en een vermogen van 54 PK. Er lag een vierversnellingsbak in deze Volkswagen die met 135 kilometer per uur de topsnelheid bereikte.

Scroll Up
error: Content is protected !!